Energiveven logo
Horzmenu

Vi forsker på luft (praktisk oppgave)

Denne oppgaven er laget til faget naturfag 5-7 trinn og er en fin oppgave å gjennomføre i forbindelse med temaet gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger. Oppgaven krever noe utstyr og er lettest å gjennomføre på et forskerrom eller faglaboratorium. Den er ikke egnet som en hjemmeoppgave.




Innledning
Lufta består av nitrogen (nær 80 %), oksygen (ca.20 %), karbondioksid og noen andre gasser.
Luftmolekylene svever fritt omkring og fyller også tomme porer i jordsmonnet. Ideell jord for plantene består av 50% jord, 25% vann og 25% luft.
Lufta som ligger rundt jordkloden kalles atmosfæren. Jo lenger ut fra jordoverflata vi kommer, jo tynnere blir lufta. I denne oppgaven skal du gjennomføre noen øvelser for å bli mer kjent med hvordan lufta opptrer i våre omgivelser.

Arena
Innendørs

Utstyr
Vektstang
Ballonger
Glasskolbe med kork og glassrør
Begerglass
Konditorfarge
Vann
Parafinbluss
Fyrstikker
Klut
Glass
Papir
Tynt lommetørkle
Trå
Stein eller en skure

 

Gjennomføring
Del 1:
Lag vektstang av for eksempel en linjal. Blås opp to ballonger så de blir like store.
Fest dem til linjalen så det blir likevekt.

Stikk hull i den ene ballongen. Hva skjer?
Hvordan går det med likevekten?

Hvilke konklusjoner kan vi trekke?

Del 2:
Still glasskolben med kork opp-ned over et beger med farget vann, slik at glassrøret går ned i vannet. Varm opp kolben med flammen. Hva skjer?

Avkjøl kolben med en kald, våt klut. Hva skjer?

Hvilke konklusjoner kan vi trekke?

Del 3:

Lag din egen fallskjerm. Knyt flere tråder i hjørnene på lommetørkle. Fest et søkke i trådene. Søkket må ikke være for tungt. Kast fallskjermen opp i lufta. Hva skjer? Hvorfor?

Hvilke konklusjoner kan vi trekke?

Del 4:
Fyll et glass med vann. Tøm det forsiktig ut. Vi sier at glasset er tomt. Er det riktig?

Krøll sammen litt papir og dytt det i bunnen på glasset. (se bildet i denne oppgaven). Før glasset på hodet ned i en skål med farget vann.  La det stå slik i 30 min. Ta opp glasset, ta ut papiret og kjenn på papiret. Hva har skjedd?

Hvilke konklusjoner kan vi trekke?

Del 5:
Regn ut hvor mange m3 luft det er i klasserommet.

1 liter luft veier ca. 1,3 g. Hvor mye veier da lufta i klasserommet?

(1 dm3 = 1 liter) 

Fasit

 



Tilbake